Terug naar huis met mooie herinneringen

10 februari 2020

We gaan de laatste dagen in van onze zeereis. We hebben alle soorten weer mee  gemaakt op deze reis. Dik door de sneeuw lopen op onze snowboats en spikes.  Regen storm wind Hagel, ijs tot bevroren neusharen, oren vingertoppen toe. Dit laatste vooral met foto’s maken. Het deed gewoon pijn. Maar ja, nogmaals je moet er wat voor over hebben.
Het eten aan boord was gewoon petje af. Voor de visliefhebber een Eldorado.  Jos is een liefhebber ik niet. Dat hadden we doorgegeven voor we op reis gingen dus ik kreeg met het diner de andere specials op mijn bord. Met het ontbijt en de lunch was geen dag hetzelfde. Van risotto, pasta’s koude schotels allemaal mooi opgemaakt en dan nog die overheerlijke toetjes gelukkig had ik mijn detox vastenkuur nog goed in mijn geheugen zitten en kon ik met kleine porties ook van dit alles genieten. Maar we zagen heel wat overvolle bordjes in de desbetreffende  magen verdwijnen.  Daarom is een flinke wandeling goed om dit in balans te houden. Helaas  konden we bij Trondheim niet van boord dat kon  wel maar het was erg mistig en ook vroeg 7.30 tot 9.00 uur. We hadden al genoeg exercises gedaan vannacht  rek en strek rondje naar links even rust duikje  naar beneden en omhoog even rust rondje naar rechts stil duikje enz te eindigen met als laatste exercis de  ruggetuffer  trrrrrrrrrer trillingen over de ruggengraad heen. Dit hadden we regelmatig als de boot op open zee voeren  We worden al echt professionelen zeebonken.

Gelukkig hadden we Trondheim op de heenreis gezien. Een van de laatste stops waar we van boord konden was Brønnøysund Dit plaatsje ligt precies op de helft van Noorwegen. Daar is een klein monumentje van gemaakt. Een leuk klein plaatsje met een gezellige haven. We hebben een wandeling gemaakt. Het weer werd wat minder en het regende behoorlijk hard toen maar eerst een cappuccino gedronken in een nieuw winkelcentrum. Langs de haven terug naar de boot gelopen.
Om 16.00 vertrok deze voor de laatste stops richting Bergen. Maar dat was ‘s nachts nu was er op dek 7 een demonstratie zalm fileren te zien. Een grote zalm van 10 kilo vers gevangen werd door de koks vakkundig gefileerd daarna kon ieder het proeven op de Scandinavische en Aziatische manier  Jos vond de eerste het lekkerste.
Er is constant wel iets te doen aan boord gewoon lekker op het dek staan de wind door je haren laten waaien en genieten van de wisselende uitzichten. De geuren de vrieskou de sneeuw. Vogels de stadjes  en de dorpjes de mensen die naar je zwaaien.
Wij hebben het ook heel gezellig gehad met onze tafelgenoten. We hebben een leuke klik gezellige gesprekken gekaart en gedobbeld het was ook genieten met hun,  je kan het ook anders treffen. Nog een laatste nacht aan boord en dat hebben we geweten. Als kers op de taart kregen we windkracht 12 met golven van 9 meter. tandenpoetsen en toiletgang  koffer in pakken is dan ook echt een opgave. Maar wij ruwe zeebonken hebben ook dat overleefd  🤢🥵 Bergen komt in zicht na nog een heerlijke lunch nemen we afscheid van de Hurtigruten en gaan met de bus naar de luchthaven daar is nog niets bekend over onze terugvlucht doorgaat  vanwege de storm Ciara die over europa raast. De vlucht gaat door dat was best wel spannend zeker met de daling  we voelde ons als een koekje in een koekjestrommel  Gelukkig bleven wij heel.  We hebben afscheid genomen van onze Hurtigruten vrienden en onderweg naar huis zaten we in het oog van de storm.  We waaiden zo naar Sommelsdijk toe onder het genot van striemende regen en windvlagen. Wat waren we blij  dat veilig thuis waren gekomen. Na thuiskomst hebben we de airfryer aangezet ouderwets een patatje met kroket gemaakt, we stikten van de honger. Deze zonde paste nog in de vakantie. dit in combinatie met een prosecco hebben we geproost op de fantastische reis die we samen gemaakt hebben.  Lieve familie  en vrienden die ons gevolgd hebben op deze reis we willen jullie bedanken voor het meelezen en meeleven. Ook voor jullie leuke lieve reacties bedankt. Het was heel leuk om dit met jullie te delen

lieve groetjes van de Hurtigrutenzeebonken  Jos en Rita

1. Steffie en Hans:
    Welkom thuis!
  2. M.:
    10 februari 2020
    Welkom thuis! En welkom in de wind hier op t vertrouwde eiland! T was geweldig om zo mee te deinen met jullie reis avonturen! Bedankt voor al het leuks wat jullie met ons hebben gedeeld!👍✨😘
  3. Dini en Wick:
    10 februari 2020
    Welkom thuis! Leuk hoor jullie reisverslag, op TV gezien hoe die vliegtuigen heen en weer gingen tijdens de landing, wat een storm , op naar het betere weer.
  4. De Heesbeestjes:
    Hallo globetrotters
    Wat een mooie ervaringen. Momenten dat je wel tegen een stootje moet kunnen. Het doel bereikt, door het Noorderlicht te zien. Sleehondentocht en nog veel meer. Jullie zijn echte zeebonken 💪. Het was leuk om jullie te volgen.
    Welkom thuis. Geniet nog lekker na van jullie ervaringen.
    Groetjes van de Heesbeestjes
  5. Lucienne:
    11 februari 2020
    Welkom thuis. Gelukkig hebben jullie alle stormen goed doorstaan en kunnen jullie terugkijken op een prachtige reis.
    Ook ik heb middels jullie verhalen mee genoten van deze reis. Bedankt hiervoor.
    En dan nu weer gaan genieten van jullie kleinzoontje. Kus van mij.
  6. Pj. van sliedrecht-winkelman:
    11 februari 2020
    Tom en nel,

Fijn weer veilig thuis gekomen.
    Na deze prachtige reiservaringen..
    Alle stormen doorstaan. stoer hoor..
    Bedankt voor het mooie reisverslag prachtig omschreven
    en we hebben er van genoten .
    liefs en groeten van ons allen.
    geniet nu maar weer van jullie kinderen en kleinkind.
  7. Tanja:
    19 februari 2020
    Geweldig leuk gedaan Rita. Erg leuk om zo jullie reis te zien!