De lovoten trollenfjord

8 februari 2020 - Gardermoen, Noorwegen

Vanaf Tromsøn zakken we langzaam naar beneden richting de lofoten. Een prachtige stuk natuur.Dagelijks doen de postboten van Hurtigruten Stamsund en Svolvær aan op hun reis van Bergen naar Kirkenes.De Lofoten bestaan uit een aantal eilanden. De bekendste zijn: Røst, Gimsøya, Vestvågøy Austvågøy,  Enkele plaatsen op de Lofoten zijn Svolvær, Leknes, Vågan, Ramberg, de eilandengroep is vooral bekend vanwege zijn rijke visserijtraditie. De Lofoten maken ondanks hun geïsoleerde ligging toch een welvarende indruk. De hele economie draait om de visserij. Het beeld van de Lofoten wordt vooral gedomineerd door houten rekken met kabeljauw, die hangt te drogen.  De rijke visgronden zijn te danken aan de Noord-Atlantische warme golfstroom rond de eilanden, waarin de vissen hun paaigronden hebben. Dit is werkelijk een sprookje om te zien zittend vanuit onze relaxstoelen van het  panorama dek glijden de sneeuw bedekte bergtoppen aan ons voorbij. Het schip laveert tussen de eilanden door. Sommige eilanden zijn verbonden door een brug. Op een van die bruggen had onze Hurtigruten boot afgesproken met de bussen die een excursie hadden gemaakt om elkaar te treffen bij een brug.  We kregen vlaggetjes en stonden vooraan op het dek. Onder luid getoeter van bus en boot begroeten wij elkaar was heel grappig, zie foto en video. Zo is er elke dag wel iets interessants te zien of te beleven. Op dek 7.
mooie verhalen en prachtige uitzichten. Ondergaande zon of een met mist bedekte berg. Mooie dorpjes en de ingang van het trollenfjord dit fjord is twee kilometer lang en slechts 100 meter breed aan zijn monding in de Raftsund, de 20 kilometer lange zee-engte tussen de eilanden. In de winter varen ze dit fjord niet binnen om wegen van de slechte  weersomstandigheden . We kregen een speciaal trollendrankje  wat trollig smaakte  de boot vaarde speciaal naar de ingang van dit fjord, er zijn veel verhalen over de trollen, dat het mythische figuren zijn in een sprookje ze zijn overal te koop in Noorwegen het is een symbool geworden van het land.
We hebben het plaatsje Svolvaer aangedaan en een wandeling gemaakt door dit kleine toch moderne stadje.  Dit stadje telt 4200 inwoners. Ook is dit stadje bekend voor wintersport en voor kunstenaars een uitdaging om mooie schilderijen te schilderen zeker vanwege het mooie licht.
We zijn de dagen een beetje kwijt.  Wie weet zien we het noorderlicht vanavond nog een keer.nu maar eerst genieten van het diner. Tot morgen .

Groetjes van de trollenvaarders .

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Lucienne:
    8 februari 2020
    Heerlijk om Jos zo te zien genieten op het Panorama loungedek. En jullie reisverslagen zijn zo goed en volledig. Daar geniet ik van.
    Ik zag wel dat het water nu rustig is. Morgen krijgen wij volgens de berichten heel onstuimig weer met stormsnelheden van 140 km. Ik blijf dus maar veilig binnen en uitkijken naar jullie volgende verslag.
  2. De Heesbeestjes:
    8 februari 2020
    Hallo trollenvaarders
    Dat vroeg om een goede timing, zo met de bus en boot. Bij jullie goed gelukt zo te zien. 🇦🇽🇭🇺🇩🇰🇨🇼🇨🇷🇨🇵🇨🇬🇨🇱🇨🇰 😊