Terug naar het zuiden.

7 februari 2020 - Gardermoen, Noorwegen

Kirkenes is het keerpunt van de reis. Na een heerlijke ochtend in het snowhotel keren we terug naar de boot. Terwijl we aan het lunchen zijn vertrekt de boot zuidwaarts. Op de heenreis doet de boot er 6 dagen over de terugreis 5 dagen. De middag hebben we besteed om te relaxen. Jos was niet zo lekker het had vannacht weer enorm gespookt. In het restaurant waren zelfs 2 dames van de stoel gevallen. Gelukkig kwamen ze met de schrik vrij. Het  ging echt van links naar rechts omhoog en omlaag meegaan is het beste en naar de horizon kijken. We hebben nog gezellig met onze tafelgenoten Otto en Els koffie gedronken en gedobbeld. De volgende morgen kregen we om 10.00 s’morgens een point of interest in Melkoya  plus een energiedrankje wat werkelijk niet te drinken was. Gemaakt van bessensap maar zuur. Ze hadden een leuk muziekje opgezet om dit te compenseren was wel een dansje waard om vrolijk te worden dit dan ook maar gedaan Het interresante punt was dat daar in Melkoya het gas gekoeld en omgezet word in LNG en vandaar getransporteerd word over de hele wereld. de eerste Volgende stop is Hammerfest.  Dit is de noordelijkste stad ter wereld. Het kenmerk van deze stad is de  ijsbeer staat voor het stadhuis. Er gaan verhalen dat de ijsberen hier geweest zijn. Maar dat verhaal klopt niet. In Hammerfest is nog nooit een ijsbeer geweest.
Het is een handelsstad  de vissershaven bestaat al sinds 1789.Veel expedities vertrekken vanaf Hammerfest. Wij zijn van boord gegaan en hebben de ijsberenclub  bezocht dat vonden we wel passend bij onze naam en daarbij hadden we het ook koud.
Toch wel leuk en interessant het ging over de walvisvangst en het leven in die tijd. We kwamen ook nog een groot opgezet familielid tegen uit de Noordpool. Verder was de stad enigszins uitgestorven en zag er niet zo gezellig uit als de andere steden.Al schommelend bereiken we om 24.00 de Stad Tromsøn. Daar was een middennachtsconcert in het ijs paleis maar daar hadden we ons niet voor opgegeven.  Er zijn veel excursies die je vanaf de boot kan doen. Ze zijn niet goedkoop een simpele excursie kost al gauw €119,00 per persoon. En dan ben je 3 uurtjes weg. Gelukkig liggen de stops dicht bij het centrum zodat je deze heel goed zelf kan ondernemen. Ik ben nog even op dek 7 gaan kijken Jos sliep gelukkig. Het was hondenweer zeggen we in Nederland een sneeuwstorm maar dat had ook wel iets spannends zo alleen op het dek. Tussen de vallende sneeuwvlokken. En om je heen de lichtjes van de stad en toch de stilte van een slapende stad.  De boot vaarde niet die lag 2 uurtjes  stil.
welterusten tot morgen   groetjes van de ijsbeertjes

1. De Heesbeestjes:
    7 februari 2020
    Hallo wereldreizigers
    Jullie hebben al heel wat heftig weer doorstaan. Maar beren kunnen tegen een stootje, hebben jullie al ruimschoots bewezen. Wees maar blij dat jullie geen echte ijsberen zijn tegen gekomen. Dansende beren regelen jullie gewoon zelf 😊. Nu op weg naar het zuiden. Wat gaat de tijd snel. Geniet met volle teugen.
    Groetjes van ons.
  2. Dini en Wick:
    8 februari 2020
    Hallo Poolberen,
    Wij zijn even uit de vaart geweest, maar nu zijn de trossen weer los. Jammer dat Jos geen zeebenen heeft, ik heb ook wel eens over de reling gehangen, zeeziek is echt niet leuk, maar jullie kunnen gelukkig wel veel aan wal en doen dan leuke dingen, bijv. dat Ijshotel, gaaf hoor.
    Hoop dat het bij jullie een beetje rustig blijft op het water en dat je nog veel leuke en mooie dingen kan bekijken, groetjes
  3. M.:
    9 februari 2020
    Fantastisch om al die beregoede verhalen mee te beleven op afstand! Ik vindt trouwens dat je een heerlijke manier van schrijven hebt Rita! Mag gezegd hé👍✨ Ja, cruisen is geweldig! Zoveel indrukken, mooie herinneringen! Zondag gaat t hier flink stormen, code oranje afgegeven. Groetjes 🎉