Wat een avonturen, hebben we vanavond beleefd.

3 februari 2020 - Gardermoen, Noorwegen

Wat een avonturen, hebben we vanavond beleefd.

Vanmorgen werden we wakker om 8.00 en het sneeuwde heel hard. We zijn rustig aan de dag begonnen .Tijdens het ontbijt zaten we achter in het schip met een riant uitzicht over de zee en de bergen en bomen zijn bedekt met verse sneeuw we hebben nog een zeearend gezien. Een Duits echtpaar wees ons hierop we hadden nog een gezellig gesprek met hun aan het ontbijt. Om 10.00 werd er in de conferentieruimte  een film vertoond over Tromsøn de geschiedenis van de jacht op ijsberen. Terwijl ik dit schrijf gaat de boot nu wel echt behoorlijk te keer, we zitten in een behoorlijke storm. Na het diner werd er omgeroepen dat het noorderlicht te zien was. Dat betekent als een gek naar de kamer. Jas muts enz en naar bakboord zijde van het schip. Want daar zijn we toch voor gekomen. Spannend ineens is iedereen aan het rennen en dat het geeft een chaotisch tafereel.

Je ogen moeten eerst wennen aan het licht zeker 20min en wij zagen het als grijsgroen. De lucht was niet helemaal onbewolkt en dan is het niet het groene licht zoals bij de Heineken reclame. Maar op de foto zie je wel dat het echt groen is.

Het is Jos gelukt om een paar foto’s van het noorderlicht te maken. Het schip bewoog behoorlijk. Dus een statief werkt niet.

We waren net terug op de kamer.

Borreltje ingeschonken en klaar voor de nacht. Zit ik op de wc en jawel horen we over de radio er is noorderlicht aan de voorkant van het schip dek 5. Ik zei Jos ga maar vast. Zelfde ritueel jas muts en de rest en hup naar dek 5.

Onderwijl ging het buiten harder stormen. En op het dek was de sneeuw aangevroren. Het was gewoon spannend iedereen moest zich goed vasthouden het water sloeg hoog op. Jos stond aan de ene kant van het schip en ik aan de andere kant. Dus we waren elkaar kwijt. We konden niet naar de voorkant komen van het schip het waaide te hard. Onverantwoord Gelukkig vonden we elkaar binnen op

Dek 5 en leek het ons toch wel verstandig om terug te gaan naar onze hut.

Jos slaapt nu maar ik kan nu niet gaan liggen je draait gewoon rondjes in je bed en op en neer het lijkt het schip van de Efteling wel. Er zullen nu wel veel mensen zeeziek zijn. Nu weer een melding van het noorderlicht gekregen via de radio, voorkant schip. Maar we konden het nu vanuit onze patrijspoort zien.

Blijven nu maar (veilig )binnen. Jeetje ik kan echt niet gaan liggen. Staan is ook al een probleem.dus dan maar zitten. Dit verhaal af schrijven dit komt er tussendoor had een ander verhaal willen schrijven maar dit is live en dat maak je ook niet elke nacht mee.

Tot morgen 🤢

1. De Heesbeestjes:
    3 februari 2020
    We zaten al met smart op jullie verslag te wachten 😊. Zo leuk om mee te reizen. Een groter verschil met ons, kan er niet zijn. We waren benieuwd naar de verrassing waar je het gisteren over had. Kan me voorstellen dat je daar nu even niet aan dacht. Want die woelige baren, dat is heftig 😱. Gelukkig hebben jullie zeebenen. Al zijn die niet helemaal bestand tegen zulk heftig weer. Jullie zijn echte die-hard om onder zulke omstandigheden naar het bovendek te gaan. Wel gaaf om te zien dat Noorderlicht. Al zal het in echt nog mooier zijn. Succes en hou alles binnen 🙄
  2. De Heesbeestjes:
    Zitten jullie op de Barentszee? Daar stormt het wel vaker ❄️🌊🌊🥶🌬️🌫️
  3. Rita en Jos:
    3 februari 2020
    Goedemorgen Herma en Harry. We zijn net wakker het was even rustig ben toen in slaap gevallen. Ik weet even niet welke zee maar ik kijk straks. Maar we zijn onderweg naar Hammervest noordkaap. En dat ligt aan de noordelijk ijszee Volgens mij komt de Barentszee nog. En dat klopt dus daar spookt het ook veel. Voorproefje gehad. 🤢
    De verrassing was dat we op het dek eergisteren het trollenfjord een stukje in gingen varen en dat ging met muziek en werd verlicht met de lichten van het schip. Daarbij hoorde een drankje een soort jagerthee alleen sterke drank met heet water. Was erg leuk
  4. De Heesbeestjes:
    3 februari 2020
    Zo onze nieuwsgierigheid is bevredigd 😊. Leuk dat ze aandacht besteden aan dat soort details. Fijn dat het weer rustig geworden is. Wij vonden het maar niets 😳 zo op de woelige baren.
  5. Lucienne:
    3 februari 2020
    Oh wat spannend allemaal. Ik vind het steeds leuker om zo met jullie mee te reizen. Ook ik kijk al uit naar het volgende reisverhaal.
    En genieten jullie maar van deze hele bijzondere reis. 😘💋
  6. Gemma:
    3 februari 2020
    Het lijkt me een spannende en heel interessante reis en jullie verslag is erg leuk om te lezen. Wel fijn dat jullie niet zeeziek zijn. Goed vervolg van de reis verder, geniet ervan !
  7. Annemarie:
    3 februari 2020
    Tsjonge wat een verhaal, leven en reizen met jullie mee !
  8. M.:
    3 februari 2020
    Wat geweldig om dit allemaal mee te lezen zeg! Zó mooi om te zien ook, leuke foto's!