Kirkenes echt koud ijs koud.

5 februari 2020

Vanmorgen waren we vroeg uit de veren. Het is hier hard werken. Allereerst wil je niets missen van de reis. En doe je mee aan de verschillende activiteiten. Het expeditieteam zorgt voor het begeleiden van excursies, wandelingen maar ook voor lezingen en films die over het verleden en heden gaan van Noorwegen. Elke dag om half zes is er een terugblik van de dag. Dan gaan ze in op de dag van morgen, het weer en of er kans is om het noorderlicht te zien dat wordt op een luchtige humoristische manier gebracht. Vanmorgen stond er een excursie gepland naar het snowhotel in de buurt van Kirkenes een plaatsje vlak bij de Russische grens. De thermometer gaf aan dat het -12 graden is en dat de zon om half 9 zou opkomen. Rond 8.00 zijn we gestart met het ontbijt. Maar het uitzicht was zo mooi dat we snel naar het dek gegaan zijn om het plaatsje Kirkenes te fotograferen. Ondertussen vaarden wij  langs wit besneeuwde bergen de zon kwam op en daardoor kwam er een soort ijsmist vrij op de zee die licht bevroren is. Het goud van de zon weerkaatste op het water een mooi schouwspel. Op het dek was het erg koud ook omdat het winderig was. Het was lang geleden dat ik  zulke koude handen gehad heb. Fotograferen met handschoenen dat gaat niet lukken. Dus dat hou je niet lang vol. Maar het zijn mooie foto’s geworden. De boot legde aan in het plaatsje Kirkenes dat met de omliggende dorpen 5000 inwoners telt. De stad ligt aan de monding van de Pasvikelva rivier de haven ligt diep in het fjord dat de Golfstroom er niet bij kan. En er ijsbrekers nodig zijn om de haven vrij te maken. Hier vangen ze ook de grote koningskrabben. En vroeger was hier een grote mijn. Het is ook een handelsstadgeworden. Maar nu eerst naar het snowhotel de bus staat al klaar. Groetjes van de koukleumen.

1. De Heesbeestjes:
    Hallo poolberen 🐻🐻

Wat een mooie foto's. Vooral die met de zon. Jullie kunnen in die kou wel een hartversterkertje gebruiken 🥃.
    Of zet Jos maar aan het werk om je handen weer warm te krijgen 🔥🔥
    Wat een schitterende reis maken jullie. Geniet er van.
    Groetjes.
  2. Gemma:
    5 februari 2020
    Hallo Rita en Jos, wat een temperatuur daar - 12C. Knap dat het nog lukt om mooie foto’s en video’s te maken. Het is erg leuk om de reis zo te volgen. Niet echt een reis voor watjes, lijkt me. Een geweldig vervolg gewenst en heel veel groetjes.
  3. Noor:
    5 februari 2020
    Mooi zeg! Ik ben jaloers hoor!