Woelende baren en Mooie uitzichten,

4 februari 2020 - Gardermoen, Noorwegen

Gelukkig is de storm van gisteren wat afgezwakt. Maar vanochtend douchen was toch nog  wel een uitdaging, we hadden een rustige start deze ochtend. Lekker ontbijten, dat is elke dag ook een feestje. We genieten van het uitzicht en komen een beetje bij van de afgelopen nacht.

Het is nog de vraag of de excursie naar de Noordkaap door kan gaan. Ondertussen hebben we op dek 7 een uitleg over de omgeving waar we ons bevinden.

We zien 2 zeearende boven ons vliegen. En we hebben een prachtige uitzicht over het fjord en de  wit besneeuwde bergen die afsteken tegen de wisselende luchten. In dit gebied komen ook veel papegaaiduikers voor op het eiland Måsøy daar varen we langs. Vervolgen onze reis naar Honningsvåg

2800 inwoners telt deze hoofdstad van de Noordkaap. Onze excursie gaat helaas niet door. De weg is sinds 29-1 afgesloten omdat er te veel sneeuw is gevallen. Jammer. Vroeger was er alleen een veerboot de enige manier om op het vasteland te komen sinds 1999 is er er een onderzeesetunnel gebouwd. Ook is de vissers haven een belangrijk onderdeel geworden van de industrie. Na de lunch zijn we het stadje gaan bekijken. Er heerst een serene rust en de bevolking is heel erg aardig. We zagen dames met hun slee tasje voorop steppend boodschappen doen om vervolgens sleeënd het heuveltje af te roetsen. Zo naar hun huis. Grappig.

Het stadje ligt beschut tegen een berg aangebouwd. Om half 3 keren we terug naar het schip en zien dat de gehele bemanning een oefening krijgt op het gebied van veiligheid enz. Intussen was het al bijna tijd voor geworden voor het diner.  Dat was een opgave omdat het vandaag een buffet was.

Nou dat had nog wel eens een leuk YouTube filmpje kunnen worden.  Zwalkende mensen met soep te vol naar hun tafel zien te krijgen.

Het  Noorderlicht hebben we een heel klein beetje kunnen zien. Wie weet vannacht maar dat horen jullie morgen.

Groetjes van de papegaaien duikers.

1. De Heesbeestjes:
    4 februari 2020
    Hallo wereldreizigers

Wat een schitterende foto's. Daar krijg je geen genoeg van 🏔️. Op het dek is het gevaarlijk glad zo te zien. Goed dat jullie spikes hebben.
    Ontbijten met zo'n uitzicht wil ik ook wel elke ochtend 😉. En je hebt het Laplands boodschappen doen al aardig onder de knie Rita.
    We hopen dat jullie zonder veel schade het eten veilig op tafel hebt gekregen 🌊. Welterusten, wij gaan al weer aan de ochtend beginnen 😊